Czym byłyby marki samochodów bez wyjątkowych logo? Każdy producent z dumą umieszcza swój znak firmowy na masce lub grillu każdego z produkowanych aut. Na przestrzeni lat oznaczenia marek samochodów ulegały zmianom – niektóre tylko nieznacznym, a inne całkowitym przeobrażeniom. Przyjrzyjmy się, co kryje się za znanymi i rozpoznawalnymi symbolami motoryzacyjnymi, które zdobią najbardziej luksusowe pojazdy na świecie.
Nikomu nie trzeba przedstawiać tej klasycznej, angielskiej marki samochodów. Jej korzenie sięgają 1913 roku, kiedy to Lionel Martin i Robert Bamford założyli firmę produkującą sportowe auta ścigające się na słynnym torze Aston Hill. Od połączenia nazwiska „Martin” oraz nazwy toru wyścigowego pochodzi nazwa Aston Martin. Pierwsze logo marki w niczym nie przypominało obecnych skrzydeł. Były to jedynie czarne litery „A” i „M” na okręgu. Dopiero w 1921 roku wprowadzono skrzydlaty znak, symbolizujący wolność i prędkość, tak charakterystyczne dla sportowych modeli tej marki.
Zalążek dzisiejszego giganta ze Stuttgartu powstał w 1931 roku, początkowo jako firma inżynieryjna Ferdynanda Porsche. Rozwiązania techniczne dostarczane były innym producentom, a pierwszym zaprojektowanym autem stał się słynny Garbus. Dopiero w 1954 roku pojawiło się charakterystyczne logo na modelu 356. Dziś **logo Porsche** budzi zachwyt milionów miłośników motoryzacji. Historia powstania emblematu, łączącego herb miasta Stuttgart z symbolami kraju związkowego Badenii-Wirtembergii, owiana jest legendami. Jedna z nich mówi, że projekt stworzono spontanicznie w restauracji w Nowym Jorku, inna z kolei, że za oryginalną kreacją stoi projektant Volkswagena. Aktualnie najpopularniejszymi modelami sportowymi z pod szyldu Porsche jest model Carrera 911 oraz 718 Cayman.
Założona w Bolonii, 1 grudnia 1914 roku, firma Maserati powstała dzięki wysiłkom pięciu braci (Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore i Ernesto). Pierwszy sukces przyszedł już w 1926 roku, gdy ich samochód wygrał wyścig Targa Florio. Inspiracją do charakterystycznego trójzębu w logo Maserati była fontanna Neptuna w rodzinnym mieście założycieli. Piazza Maggiore z posągiem boga mórz skłoniła braci do przyjęcia symbolu Neptuna jako znaku władzy, siły i determinacji. Aktualnie warto zwrówić uwagę na takie modele jak Quattroporte, Ghibli czy Levante.
Bayerische Motoren Werke, czyli BMW, to niemiecka marka z ponad stuletnią tradycją. Choć firma początkowo zajmowała się produkcją silników lotniczych, dziś słynie głównie z doskonałych samochodów i motocykli. Obecne logo, kojarzone z wirującym śmigłem, odnosi się w dużej mierze do dawnych korzeni lotniczych i barw kraju związkowego Bawarii (biało-niebieskie pola). Aktualnie najpopularniejsze modele z pod skrzydeł niemieckiego giganta to Seria 3, Seria 5, X5, M3 czy też M5.
Firma Ford zrewolucjonizowała proces produkcji aut, wprowadzając taśmowy system montażu z modelem T na początku XX wieku. Henry Ford sprawił, że samochody stały się dostępne dla mas, a logo marki od zawsze zawiera charakterystycznie wypisane nazwisko założyciela. Owalny kształt i niebieskie tło dołożono w 1927 roku – od tamtej pory zmiany w logo Forda są jedynie kosmetyczne. Aktualnie najbardziej kultowym, produkowanym modelem jest bezsprzecznie Ford Mustang.
Marka Mercedes-Benz narodziła się w 1926 roku, gdy Karl Benz (twórca pierwszego samochodu w historii) połączył siły z Gottliebem Daimlerem. Legenda głosi, że słynna trzyramienna gwiazda powstała dzięki spontanicznemu szkicowi Daimlera nad zdjęciem swojego domu. Symbolizuje ona trzy obszary, które firma miała zdominować: ląd (samochody), powietrze (samoloty) oraz wodę (łodzie). Aktualnie najchętniej kupowane modele z ramienia Mercedesa to Klasa A, Klasa CLA, Klasa E, Klasa S. Warto również zwrócić uwagę na usportowione wersje podstawowych modeli, w tym takie rodzynki jak AMG GLB35 czy też AMG A45s.
Jaguar to jedna z najbardziej rozpoznawalnych brytyjskich marek motoryzacyjnych, słynąca z połączenia elegancji, wyrafinowanego designu i wysokich osiągów. Początki firmy sięgają lat 20. XX wieku, kiedy to przedsiębiorstwo SS Cars Limited produkowało głównie motocykle oraz części zamienne. Nazwa „Jaguar” pojawiła się dopiero w 1945 roku i szybko stała się synonimem luksusu i sportowego ducha na czterech kołach.
Logo przedstawiające skaczącego drapieżnika idealnie oddaje dynamiczny charakter samochodów tej marki. Jaguar od zawsze koncentrował się na tworzeniu aut, które nie tylko świetnie wyglądają, ale też dostarczają przyjemności z jazdy. Współczesne modele, takie jak F-Type czy F-Pace, łączą klasyczną brytyjską stylistykę z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, gwarantując najwyższy komfort i niezapomniane wrażenia z prowadzenia.
Jeśli chcesz na własnej skórze przekonać się o urokach jazdy jedną z luksusowych marek samochodowych, zapraszamy do Spectrumcars. Wypożyczalnia oferuje wynajem między innymi w następujących miastach:
Każdy z tych punktów zapewnia profesjonalną obsługę, atrakcyjne ceny oraz pełen pakiet ubezpieczeń. Odbierz wybrany model i ciesz się jazdą z klasą.